» Blog » Spørg – og få svar!

Spørg – og få svar!

Er der noget, du har brug for at vide, så kan du spørge i et spørgeskema. Et enkelt spørgsmål til en enkelt person kan nemt stilles ansigt til ansigt eller i en mail. Men har du flere spørgsmål, og er der mange, der skal svare på dem, så kan et spørgeskema gøre det nemmere for dig.

Få udarbejdet et godt et, og så får du brugbare svar, som du kan arbejde videre med. Du kan spørge dine kunder eller dine potentielle kunder. Du kan spørge dine medarbejdere, og du kan spørge hvem som helst.

Undersøg tilfredshed

Hvad har du brug for at finde ud af? Er det om folk er tilfredse? Så kan du lave en tilfredshedsundersøgelse. Du kan stille de rette spørgsmål for at finde ud af, om der er nogen form for utilfredshed.

Det kan være smart at undersøge tilfredsheden. Blandt medarbejderne kan det betyde, at der skal ændres nogle ting i arbejdsgangene. Du vil gerne have tilfredse medarbejdere, fordi de arbejder bedre. Men du er nødt til først at finde ud af, hvad de er utilfredse med, så du kan løse eventuelle problemer.

Lad kunderne være innovative

Du kan også bruge et spørgeskema til innovation. Vil du udvikle og vækste, så kan du spørge dine kunder og dine potentielle kunder, hvad de mangler. Måske er der en derude med en god idé til det næste, din virksomhed kan producere.

Med nogle simple spørgsmål kan du involvere mange flere mennesker i din virksomheds udvikling. To hjerner tænker bedre end en, men mange hjerner kan måske komme med nye idéer. Der kan dukke noget op, som du aldrig selv havde tænkt på.

Dine kunder vil elske at blive involveret. Spørg dem endelig, hvad de godt kunne tænke sig. Det kan være nye produkter, og det kan være større eller mindre ændringer i eksisterende produkter.

Bliv klogere

Når du spørger, så bliver du klogere. Det er i bund og grund det, et spørgeskema handler om. Du har en idé om, hvordan tingene er skruet sammen. Men vil du vide det, så er du nødt til at spørge.

Med en masse svar på dine gennemtænkte spørgsmål har du aktuel viden. Du ved en masse om, hvad andre synes. Du behøver ikke at gætte dig til det.

Et spørgeskema er en systematisk undersøgelse af noget. Det kan være noget, som du har en antagelse om. Det kan også være, at du ikke ved noget som helst. Derfor spørger du.

At spørge er en videnskab

Det er vigtigt, at du tænker grundigt over dine spørgsmål i dit spørgeskema. Du kan ikke bare skrive nogle hurtige spørgsmål, og så regne med, at du får alle de svar, du har brug for. Vil du vide noget bestemt, så skal du tænke over, hvordan du spørger.

Du bør gøre det nemt at svare på spørgsmålene. Ellers står de fleste af. Skal man skrive en halv roman til hvert spørgsmål, så er der ikke mange, der gider. Så hold det enkelt, og tænk dine spørgsmål godt igennem.